Jeśli zastanawiasz się, czym tak właściwie zajmuje się agencja PR, to najprostsza definicja mówi, że po prostu dba ona o procesy komunikacyjne firmy, instytucji lub osoby. Takie wyjaśnienie jest jednak bardzo nieprecyzyjne, więc powinniśmy je zgłębić i porozmawiać o szczegółach. Co wchodzi w zakres kompetencji agencji PR?
Utrzymywanie kontaktów z dziennikarzami
Firmy, które zatrudniają agencję PR, nie kontaktują się samodzielnie z dziennikarzami. Ich pośrednikiem w kontaktach są pracownicy agencji. Są to specjaliści, którzy doskonale wiedzą, jak zainteresować media i jak zachęcić ich do odpowiedniej interakcji.
Przygotowywanie informacji prasowych
Pracownicy agencji PR są też odpowiedzialni za przygotowanie informacji, jaka będzie udostępniana dziennikarzom. Dzięki temu to, publikowane są wyłącznie takie treści, jakie kreują wizerunek firmy, instytucji lub marki, jaki jest zgodny z jej strategią.
Organizacja wydarzeń specjalnych
Agencje PR są też odpowiedzialne za przygotowywanie pewnych wydarzeń np. konferencji prasowych. Ich zadaniem jest zaproszenie dziennikarzy oraz czuwanie nad odpowiednim przebiegiem wydarzenia. Chodzi przecież o to, by zachować podczas niego odpowiedni porządek, opracować w odpowiedni sposób możliwe pytania i odpowiedzi na nie oraz wspierać pozytywny wizerunek firmy czy instytucji.
Przeprowadzanie audytów i badań marketingowych
Kolejnym ważnym zadaniem agencji PR jest sprawdzanie, jak jej klient jest postrzegany przez opinię publiczną. W tym celu przeprowadza się badania marketingowe oraz wewnętrzne audyty. Na podstawie wniosków z nich opracowuje się konkretną strategię i plan działań, które mają na celu osiągnięcie konkretnego celu – najczęściej jest to po prostu poprawa wizerunku marki, ale nie jest to jedyny możliwy cel.
Monitoring mediów i zarządzanie kryzysem
Jednym z zadań agencji jest także monitorowanie mediów. To właśnie agencja ma cały czas trzymać rękę na pulsie i w razie potrzeby – szybko reagować, by poradzić sobie z ewentualnym kryzysem.