Transport i Motoryzacja

Hak holowniczy – wypinany czy odkręcany?

Hak holowniczy – wypinany czy odkręcany?

Hak holowniczy odkręcany

Pomimo tego, że coraz częściej decydujemy się na montaż haka holowniczego w naszych samochodach celem ciągnięcia przyczepy towarowej lub kempingowej, to rzadko kiedy zastanawiamy się nad różnicami pomiędzy poszczególnymi hakami. Co warto o nich wiedzieć? Jaki hak jest lepszy – wypinany czy odkręcany?

Hak holowniczy odkręcany, elektryczny czy automatyczny? Który wybrać?

Wszelkie rozważania na temat montażu i wyboru haka holowniczego należy zacząć od tego, że nie do każdego modelu samochodu możliwy jest montaż haka holowniczego. Wynika to przede wszystkim z homologacji danego modelu, np. stary Fiat 126 Bis nie mógł być wyposażony w hak ze względów konstrukcyjnych w porównaniu do Fiata 126p. Kolejnym aspektem jest wytrzymałość danego pojazdu i jego możliwości holownicze – niemal we wszystkich instrukcjach obsługi producenci samochodów wskazują wyraźnie, że ich samochód nie jest przeznaczony co do zasady do ciągnięcia przyczep.

Hak holowniczy wypinany poziomo czy pionowo? Który wybrać?

Jaki hak holowniczy wybrać?

Wybierając hak holowniczy musimy uwzględnić nie tylko konkretny model naszego samochodu i jego wersje wyposażenia oraz wersję silnikową, ale również sam rodzaj haka holowniczego. Pomimo tego, że kule haków holowniczych objęte są w Europie standaryzacją, to sam sposób montowania kuli haka może być już różny. Najczęściej spotykanymi rozwiązaniami jest hak holowniczy odkręcany i hak wypinany. Jakie są między nimi różnice?

Jaki hak holowniczy kupić do naszego samochodu? Jaki wybrać i czym się kierować?

Zauważyć należy, że hak odkręcany wymaga przeważnie poświęcenia przynajmniej kilku minut na każdorazowy montaż i demontaż kuli, jak i posłużenia się odpowiednimi kluczami. Jednocześnie może być to niezwykle niepraktyczne i brudzące dla użytkownika – zwłaszcza w zimie. Należy mieć na uwadze, że przepisy takich krajów, jak chociażby Niemcy czy Francja zabraniają poruszania się po ulicach samochodów z zamontowaną kulą haka holowniczego, gdy nie wykorzystujemy jej aktualnie do holowania przyczepy – może to skończyć się wysokim mandatem. Z tego też względu znacznie praktyczniejszy jest wypinany hak holowniczy.

Podsumowując, jeżeli cenimy sobie praktyczność i łatwość montażu oraz demontażu kuli haka holowniczego, to najlepszym rozwiązaniem jest zakup haka holowniczego z wypinaną kulą.

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *